National Repository of Grey Literature 11 records found  1 - 10next  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
The Shortest Graph's Pahts Finding
Jágr, Petr ; Ohlídal, Miloš (referee) ; Jaroš, Jiří (advisor)
The aim of this thesis is finding, comparing and implementation of algorithms for finding the shortest paths between each of pairs of nodes in a graph. For this task I use modifications of existing algorithms to achive the lowest time consumption of the computation. Modifications are established on Dijkstra's and Floyd-Warshall's algorithm. We also familiarize with Bellman-Ford algorithm.
Optimization of Wireless Networks Infrastructure Using Artificial Intelligence Methods
Šeda, Pavel ; Assoc. Prof. Sergey Andreev, D.Sci. (Tech.) (referee) ; Araniti, Giuseppe (referee) ; Hošek, Jiří (advisor)
Dizertační práce je zaměřená na úlohy optimalizace síťových infrastruktur s využitím algoritmů umělé inteligence. Vzhledem k rostoucím požadavkům na síťový provoz v 5G+ sítích jsou nutné zásadní úpravy síťových infrastruktur. Tyto požadavky vytyčují řadu otázek v oblasti výzkumu. Hlavním cílem této dizertační práce je proto návrh optimalizačního modelu a algoritmů lokalizujících vhodná místa k nasazení základnových stanic. Pro vytvoření takového optimalizačního modelu bylo nezbytné reflektovat zásadní požadavky bezdrátového pokrytí v soudobých sítích, jako jsou požadované kapacity (základnových stanic a koncových uživatelů), již existující infrastruktura, interference mezi základnovými stanicemi či dosah pokrytí. Protože algoritmus hledání řešení této úlohy má exponenciální složitost a pro velké instance není možné najít optimální řešení v dostupném čase, bylo nutné aplikovat metody umělé inteligence. Vzhledem k charakteru výpočtu byly zvoleny a implementovány meta-heuristické algoritmy, které jsou dále v práci detailněji rozebrány. Navržené optimalizační modely a algoritmy jsou následně verifikovány pomocí vhodných simulací pro městské, předměstské či venkovské oblasti. Praktické využití navrženého řešení je uvažováno jako dodatečný modul do existujících nástrojů, doporučující místa nasazení nových základnových stanic při změně charakteru sítě (např. vyšší kapacitní požadavky v určitých oblastech), sloužící jako podklad pro další praktické ověření. Hlavním přínosem práce je návrh a implementace vlastní modifikace genetického algoritmu a návrh původních matematických modelů smíšeného celočíselného programování, výrazně rozšiřujících klasickou úlohu pokrytí. Včetně jejich následného ověření na instancích se statisíci prvky a jejich publikace v impaktovaných časopisech a na mezinárodních konferencích.
Modelling of logistics of inter-municipal waste transport
Kučera, Jiří ; Popela, Pavel (referee) ; Nevrlý, Vlastimír (advisor)
This diploma thesis focuses on the issue of inter-municipal waste transport. The main part of the thesis focuses on the development of a computing core designed to create a collection plan for selected municipalities forming a union. The computing core was created so that it could be integrated into a user-friendly web application. The creation of a computational tool is based on the theoretical foundations of graph theory, mathematical programming and heuristic algorithms. In this thesis, consecutive algorithms for clustering of address points, collection design for several types of waste with a heterogeneous vehicle fleet and for creating collection proposal for a several-week long collection plan were developed. The presented approach was tested on real data from an existing union of municipalities in the South Moravian Region.
Optimization of Wireless Networks Infrastructure Using Artificial Intelligence Methods
Šeda, Pavel ; Assoc. Prof. Sergey Andreev, D.Sci. (Tech.) (referee) ; Araniti, Giuseppe (referee) ; Hošek, Jiří (advisor)
Dizertační práce je zaměřená na úlohy optimalizace síťových infrastruktur s využitím algoritmů umělé inteligence. Vzhledem k rostoucím požadavkům na síťový provoz v 5G+ sítích jsou nutné zásadní úpravy síťových infrastruktur. Tyto požadavky vytyčují řadu otázek v oblasti výzkumu. Hlavním cílem této dizertační práce je proto návrh optimalizačního modelu a algoritmů lokalizujících vhodná místa k nasazení základnových stanic. Pro vytvoření takového optimalizačního modelu bylo nezbytné reflektovat zásadní požadavky bezdrátového pokrytí v soudobých sítích, jako jsou požadované kapacity (základnových stanic a koncových uživatelů), již existující infrastruktura, interference mezi základnovými stanicemi či dosah pokrytí. Protože algoritmus hledání řešení této úlohy má exponenciální složitost a pro velké instance není možné najít optimální řešení v dostupném čase, bylo nutné aplikovat metody umělé inteligence. Vzhledem k charakteru výpočtu byly zvoleny a implementovány meta-heuristické algoritmy, které jsou dále v práci detailněji rozebrány. Navržené optimalizační modely a algoritmy jsou následně verifikovány pomocí vhodných simulací pro městské, předměstské či venkovské oblasti. Praktické využití navrženého řešení je uvažováno jako dodatečný modul do existujících nástrojů, doporučující místa nasazení nových základnových stanic při změně charakteru sítě (např. vyšší kapacitní požadavky v určitých oblastech), sloužící jako podklad pro další praktické ověření. Hlavním přínosem práce je návrh a implementace vlastní modifikace genetického algoritmu a návrh původních matematických modelů smíšeného celočíselného programování, výrazně rozšiřujících klasickou úlohu pokrytí. Včetně jejich následného ověření na instancích se statisíci prvky a jejich publikace v impaktovaných časopisech a na mezinárodních konferencích.
Modelling of logistics of inter-municipal waste transport
Kučera, Jiří ; Popela, Pavel (referee) ; Nevrlý, Vlastimír (advisor)
This diploma thesis focuses on the issue of inter-municipal waste transport. The main part of the thesis focuses on the development of a computing core designed to create a collection plan for selected municipalities forming a union. The computing core was created so that it could be integrated into a user-friendly web application. The creation of a computational tool is based on the theoretical foundations of graph theory, mathematical programming and heuristic algorithms. In this thesis, consecutive algorithms for clustering of address points, collection design for several types of waste with a heterogeneous vehicle fleet and for creating collection proposal for a several-week long collection plan were developed. The presented approach was tested on real data from an existing union of municipalities in the South Moravian Region.
The Shortest Graph's Pahts Finding
Jágr, Petr ; Ohlídal, Miloš (referee) ; Jaroš, Jiří (advisor)
The aim of this thesis is finding, comparing and implementation of algorithms for finding the shortest paths between each of pairs of nodes in a graph. For this task I use modifications of existing algorithms to achive the lowest time consumption of the computation. Modifications are established on Dijkstra's and Floyd-Warshall's algorithm. We also familiarize with Bellman-Ford algorithm.
Collection of mixed waste in the city of Poděbrady
Bilá, Tereza ; Fábry, Jan (advisor) ; Pelikán, Jan (referee)
Increasing waste production is the reason why it is important to focus in more detail on profitable and cost side of waste economy. This diploma thesis deals with the area of garbage collection as a fundamental part during garbage their cumulation in a particular location and follow-up liquidation or preservation. At first the theoretical background of Chinese Postman Problem is described as a cornerstone for garbage collection models. Extensions of this problem have to be considered to be closer to reality. Then waste management in the city of Poděbrady is thoroughly described. In the final part of diploma thesis aforementioned theoretical models are applied on real data obtained from the city of Poděbrady waste department. Heuristic algorithms are an essential part of thesis as a replacement of optimizations models that cannot be used in some cases due to high requirements on computational time.
Optimal routes for Euro pallet transporting
Juříčková, Ivana ; Fábry, Jan (advisor) ; Borovička, Adam (referee)
This diploma thesis describes a logistic problem of the company JACER-CZ Ltd. The main focus is on identifying optimal routes about the Euro pallets distribution. The Euro pallets are standardized at length replaceable transport pallets which are in Europe. The aim of this thesis is to find a solution which will meet requirements of all thirteen customers and simultaneously a total route length of all vans will be minimalized. At first there is the mathematical model about the delivery assignment with the split delivery vehicle calculated by solvers CPLEX and Gurobi. Then the original and the modified example is solved manually by heuristic algorithms. It is concerned the nearest neighbour algorithm, savings algorithm, the insertion algorithm and the heuristic method for the split delivery vehicle routing problem.
Milkrun optimization in automotive industry
Václavů, Tomáš ; Fábry, Jan (advisor) ; Pelikán, Jan (referee)
At the basic there is a connection between operation research and automotive logistics. The supply chain in this type of industry is hard to coordinate and flexibility is considered as a main key indicator. Companies increase their competitiveness through the optimization of supply chain and try to take control of every flow or a process. This idea goes throughout the departments. The main concept, which is about a connection of whole supply chain with information flow means, that there isn't need of stock and every input is highly available on time and in requested quantity and quality. This thesis describes inbound logistics and introduces some of the methods used for planning vehicle routes. In our situation which is based on car maker data set was chosen a group of a suppliers for the analysis. We used vehicle routing problem with some modifications, heuristics based on the covering problem. Founded solution was compared with the present state.
Optimization of distribution of bakery goods
Gebauerová, Monika ; Fábry, Jan (advisor) ; Pelikán, Jan (referee)
This thesis deals with the optimization of distribution of bakery products. Firstly there are the fundamental types of vehicle routing problems and their optimization models introduced. Next part is dedicated to heuristic algorithms. The heuristic methods are introduced in general, then there are the chosen methods described. Later there are two chosen algorithms formulated. First one based on the nearest neighbour method and another one based on the savings algorithm. Both of algorithms were programmed in the Visual Basic of Applications MS Excel 2010. These algorithms were applied for the solution of the real problem dealing with the distribution of goods. The bakery company has provided the data about its customers for this purpose. The last part of this thesis is dedicated to the summary and comparison of the solution of the assigned problem that was gained by the proposed algorithms with the solution that the bakery company has put into practice.

National Repository of Grey Literature : 11 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.